Stojite kod trake za prtljagu, veselite se zasluženom odmoru ili se vraćate kući puni dojmova. No, umjesto radosti, slijedi šok. Vaš kofer stiže s napuklom oplatom, slomljenim kotačićem ili poderanom tkaninom. Oštećena prtljaga je nešto što može prilično pokvariti doživljaj putovanja. Ali ne paničarite. Iako je situacija neugodna, postoji jasan postupak reklamacije zahvaljujući kojem možete dobiti kompenzaciju. Kao stručnjaci za prtljagu u Bagaliu, znamo kako to učiniti. Provest ćemo vas kroz cijeli proces korak po korak kako biste znali kako pravilno reklamirati prtljagu kod zrakoplovne tvrtke.
Sadržaj:
- Oštećeni kofer na traci? Ključan je trenutni korak
- Što učiniti ako oštećenje primijetite tek kod kuće?
- Postupak reklamacije kod zrakoplovne tvrtke korak po korak
- Na kakvu kompenzaciju za oštećenu prtljagu imate pravo?
- Prevencija prije svega: Kako smanjiti rizik od oštećenja kofera
- Najčešća pitanja kod oštećenja prtljage u zračnom prometu
- Kako reklamirati oštećenje od strane zrakoplovnog prijevoznika? Ne dajte se obeshrabriti
Oštećeni kofer na traci? Ključan je trenutni korak
Najvažnije pravilo glasi: Djelujte odmah, još u zračnoj luci! Čim primijetite da s vašom prtljagom nešto nije u redu, ni u kojem slučaju ne napuštajte prostor za preuzimanje prtljage. Jednom kada izađete, vaše šanse za uspješnu reklamaciju drastično padaju.
Što dakle učiniti odmah na licu mjesta?
- Pronađite pravi šalter: Tražite oznake "Reklamacije prtljage", "Baggage Claim" ili "Baggage Service Desk". Takve šaltere obično ima svaka zrakoplovna tvrtka ili njezin partner za opsluživanje izravno u dvorani kod traka za preuzimanje.
- Sve dokumentirajte: Prije nego pomaknete kofer, fotografirajte prtljagu. Fotografirajte detalj oštećenja, ali i kofer u cjelini, po mogućnosti još na traci. Ne zaboravite fotografirati i svoju prtljažnu naljepnicu (Bag Tag/Claim Tag) (mala naljepnica koju su vam dali pri prijavi, obično zalijepljena na kartu ili putovnicu).
- Ispunite PIR zapisnik: Na šalteru će vam osoblje pomoći ispuniti ključni dokument – Zapisnik o nepravilnostima s prtljagom, poznat pod skraćenicom PIR (iz engleskog Property Irregularity Report).
Jeste li znali da... PIR zapisnik je apsolutna osnova za pokretanje cijele reklamacije. Bez njega je vrlo teško kasnije dokazati da je do oštećenja prtljage došlo tijekom zračnog prijevoza. Pažljivo provjerite sve podatke i sačuvajte kopiju koju dobijete. Na njoj će biti jedinstveni referentni broj koji će vam trebati za daljnju komunikaciju.
Što učiniti ako oštećenje primijetite tek kod kuće?
Događa se. U žurbi u zračnoj luci možda ne primijetite manje oštećenje ili kofer "raspakirate" tek nekoliko sati kasnije u hotelu. Čak i u ovom slučaju imate šansu za naknadu štete, ali opet morate djelovati brzo.
Rok za prijavu oštećene prtljage je samo 7 dana od preuzimanja prtljage.
U ovom slučaju više se ne vraćajte u zračnu luku. Odmah kontaktirajte zrakoplovnog prijevoznika (idealno putem online obrasca za reklamacije na njihovoj web stranici) i prijavite situaciju. Morat ćete vrlo uvjerljivo dokazati da je do oštećenja vaše prtljage došlo tijekom leta. Priložite svu fotodokumentaciju, kopiju karte i prtljažnu naljepnicu. Što duže odugovlačite, manja je šansa za uspjeh.
Savjet: Fotografirajte prtljagu i njezin sadržaj još prije polijetanja. To će olakšati dokazivanje da je do oštećenja došlo tijekom prijevoza.
Postupak reklamacije kod zrakoplovne tvrtke korak po korak
Ispunjavanjem PIR zapisnika u zračnoj luci (ili online prijavom od kuće) proces tek počinje. Sada morate podnijeti službenu pismenu reklamaciju oštećene prtljage izravno kod zrakoplovne tvrtke. Sam PIR zapisnik nije reklamacija!
Za uspješno rješavanje reklamacije trebat će vam sljedeći dokumenti:
- Kopija PIR zapisnika (Property Irregularity Report) s referentnim brojem.
- Kopija ukrcajne propusnice (karte).
- Original ili kopija prtljažne naljepnice.
- Detaljna fotodokumentacija oštećenja.
- Dokaz o kupnji prtljage (račun, faktura ili barem izvod s računa), koji dokazuje starost prtljage i njezinu cijenu.
- Vaši kontakt podaci i broj bankovnog računa za slanje naknade.
Većina zrakoplovnih tvrtki danas na webu ima posebne obrasce za reklamacije na koje učitavate sve ove dokumente. Rok ovisi o prijevozniku; konvencija ne određuje duljinu rješavanja.
Savjet: Kako postupiti u slučaju gubitka ili kašnjenja prtljage? Ako vaš kofer uopće ne stigne, postupak je sličan, ali ima svoje specifičnosti. Pročitajte naš poseban članak o tome kako reklamirati izgubljenu prtljagu u zračnom prometu.
Na kakvu kompenzaciju za oštećenu prtljagu imate pravo?
Prava putnika u zračnom prometu štiti tzv. Montrealska konvencija. Ona utvrđuje naknadu za oštećenje, kašnjenje ili gubitak do maksimalnog iznosa od 1.519 SDR po putniku (od 28. 12. 2024.). SDR je obračunska jedinica MMF-a (Međunarodni monetarni fond); njezina vrijednost u eurima se mijenja, orijentacijski je riječ o ~1.900 EUR. Riječ je o gornjoj granici za dokazanu štetu, a ne o automatskom iznosu.
Savjet: Ako vrijednost sadržaja premašuje uobičajeni limit, prilikom prijave zatražite posebnu izjavu o vrijednosti (declared value) – uz nadoplatu time povećavate maksimalnu odgovornost prijevoznika. To nije osiguranje; i dalje se nadoknađuje samo dokazana šteta.
Stvarni iznos naknade ovisi o nekoliko čimbenika:
- Opseg oštećenja prtljage: Je li kofer za otpis ili je dovoljan manji popravak? Manje kozmetičke ogrebotine zrakoplovne tvrtke obično smatraju uobičajenim trošenjem.
- Starost prtljage: Zrakoplovne tvrtke primjenjuju amortizaciju (trošenje). Za 5 godina star kofer neće vam dati punu cijenu novog. Ovdje je ključan dokaz o kupnji.
- Mogućnosti rješenja: Prijevoznik vam može ponuditi besplatan popravak prtljage, osigurati zamjenski kofer slične kvalitete ili isplatiti novčanu naknadu.
Savjet: Jesu li oštećene i stvari unutar kofera? I na njih se odnosi naknada štete. Međutim, morate ih također dokumentirati i idealno dokazati njihovu nabavnu cijenu. Pozor, za vrijednosti, elektroniku ili lomljive stvari u predanoj prtljazi odgovornost prijevoznika često se ne odnosi – one pripadaju u ručnu prtljagu.
Savjet: Komercijalno osiguranje prtljage može pokriti i slučajeve koje zrakoplovna tvrtka ne prizna ili doplatiti razliku koja nastane amortizacijom. Uvijek pročitajte uvjete osiguranja.
Prevencija prije svega: Kako smanjiti rizik od oštećenja kofera
Najbolja reklamacija je nikakva reklamacija. Iako za rukovanje odgovara zrakoplovna tvrtka, možete minimalizirati rizik od oštećenja:
- Investirajte u kvalitetu: Otporni koferi s tvrdom oplatom (npr. od polikarbonata) bolje podnose grublje rukovanje od jeftinih plastičnih ili tekstilnih modela.
- Koristite navlaku: Zaštitna folija ili navlaka za kofer ublažit će ogrebotine i zaštititi patentne zatvarače.
- Stegnite kofer remenima: Koristite remen za prtljagu. Učvrstit će kofer i, čak i da brava zakaže, držat će ga na okupu.
- Uklonite stare naljepnice: Imati na koferu naljepnice s pet prethodnih letova je "cool", ali povećava rizik od pogrešne dostave.
Savjet: Detaljno se bavimo zaštitom vaše prtljage u zračnom prometu u posebnom članku!
Savjet: Najčešće oštećenje kofera su odlomljeni ili slomljeni kotačići. Učinkovita prevencija je njihovo privremeno skidanje. Kofere s odvojivim kotačićima nudi, na primjer, marka IMPACKT, koja istovremeno nudi i zamjenske dijelove za slučaj da se originalni kotačići oštete ili izgube.
Najčešća pitanja kod oštećenja prtljage u zračnom prometu
- Kako reklamirati prtljagu oštećenu od strane zrakoplovnog prijevoznika?
Reklamaciju oštećene prtljage potrebno je podnijeti što je prije moguće nakon utvrđivanja oštećenja. Preporučuje se posjetiti šalter za reklamacije prtljage u zračnoj luci i ispuniti zapisnik o oštećenju prtljage. Ne zaboravite fotografirati oštećenje za svoju evidenciju. - Koja su prava na naknadu za oštećenu prtljagu?
Pravo na naknadu za oštećenu prtljagu ovisi o konkretnim okolnostima, Montrealskoj konvenciji i uvjetima zrakoplovne tvrtke. U slučaju oštećenja, možete imati pravo na naknadu do 1.519 SDR po putniku (od 28. 12. 2024.), ako se dokaže da je zrakoplovni prijevoznik odgovoran za štetu. - Što učiniti u slučaju zakašnjele prtljage?
Ako vaša prtljaga kasni, trebali biste odmah obavijestiti zrakoplovnu tvrtku i ispuniti obrazac za zakašnjelu prtljagu. Zrakoplovni prijevoznik obično je dužan dostaviti prtljagu u roku od 21 dan, inače se smatra izgubljenom. - Koliko dugo imam vremena za reklamaciju oštećene prtljage?
Za reklamaciju oštećene prtljage obično imate 7 dana od trenutka isporuke prtljage. Važno je poštivati taj rok kako bi se osiguralo da vaša reklamacija bude priznata. - Koji su dokumenti potrebni za reklamaciju prtljage?
Za uspješnu reklamaciju prtljage potrebni su vam karta, zapisnik o oštećenju prtljage i eventualno drugi dokumenti koji dokazuju vrijednost sadržaja prtljage. Važno je također imati fotografiju oštećene prtljage. - Kako teče proces reklamacije oštećene prtljage?
Proces reklamacije oštećene prtljage uključuje podnošenje zahtjeva na šalteru za reklamacije prtljage, ispunjavanje potrebnih obrazaca i prilaganje potrebnih dokumenata. Zrakoplovna tvrtka će vas zatim obavijestiti o statusu reklamacije i eventualnoj naknadi. - Koliko dugo traje rješavanje reklamacije oštećene prtljage?
Rok za rješavanje ovisi o prijevozniku, ali obično se kreće u rasponu od nekoliko tjedana. Zrakoplovna tvrtka bi vas trebala redovito obavještavati o napretku reklamacije. - Što učiniti ako moja prtljaga ne bude pronađena?
Ako vaša prtljaga ne bude pronađena u roku od 21 dan, možete podnijeti reklamaciju zrakoplovnom prijevozniku za izgubljenu prtljagu.
Kako reklamirati oštećenje od strane zrakoplovnog prijevoznika? Ne dajte se obeshrabriti
Reklamacija oštećene prtljage može se činiti kao borba s vjetrenjačama, ali ne dajte se obeshrabriti. Ako slijedite ispravan postupak, imate puno pravo na naknadu.
Zapamtite tri ključna koraka:
- Prijaviti oštećenje odmah u zračnoj luci i dobiti PIR zapisnik.
- Ako to primijetite kod kuće, imate rok od 7 dana za pismenu prijavu.
- Podnijeti službenu reklamaciju s fotografijama i dokazima o kupnji.
Budite strpljivi, komunicirajte sa zrakoplovnim prijevoznikom argumentirano i imajte pripremljene sve podloge. Držimo palčeve da vaša putovanja uvijek budu bez nezgoda, a ako se ipak nešto dogodi, s našim uputama znate što vam je činiti.






